Forum Naruto For Life. Strona Główna
 
 FAQFAQ   FAQSzukaj   FAQUżytkownicy   FAQGrupy  GalerieGalerie   FAQRejestracja   FAQProfil   FAQZaloguj 
FAQZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   
Mitologia z czterech stron świata

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Naruto For Life. Strona Główna -> Świat
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 0:34, 09 Cze 2008    Temat postu: Mitologia z czterech stron świata

Mitologia to moje hobby. Obojętnie jakiej kultury. Chciałabym tu co jakiś czas przytoczyć mit lub legendę. Zresztą, bez dalszych wstępów, pozwólcie, że na początek zaprezentuję japońską wersję Tomcia Palucha :). Jeśli się Wam spodoba obiecuję napisać coś jeszcze.

Dawno temu pewna para nie mogła się doczekać dziecka. Udali się wiec do miejscowego chramu (miejsce kultu) i prosili bóstwo o obdarzenie ich dzieckiem, obojętnie jakim, nawet wielkości palca. Bóstwo spełniło ich życzenie, a że było najwyraźniej dosłowne, kobieta urodziła chłopca mierzącego około 10 cm. Rodzice nazwali go Issun Boshi.
Legendy milczą na temat jego dzieciństwa. W wieku 15 lat Issun postanowił wybrać się do Kioto. Rodzice podarowali mu miseczkę na ryż, pałeczki i igłę. W miseczce Issun płynął rzeką używając pałeczek zamiast wioseł. Kiedy dotarł do pałacu rozpoczął starania, by otrzymać tam pracę. Pewnej wysoko postawionej rodzinie spodobała się jego odwaga i bystrość, więc przyjęła go do swojego domu. Issun poznał tam córkę swojego pana i zakochał się w niej.
Kilka lat później dziewczyna miała odbyć wizytę w świątyni Kannon. Issun towarzyszył jej w drodze. Zanim jednak dotarli do celu napadły ich dwa straszliwe diabły zwane oni. Bohaterski chłopak próbował odwrócić uwagę potworów i odciągnąć je od dziewczyny. Udało mu się to, lecz jeden z nich połknął go. Issun nie stracił jednak głowy i przy pomocy igły rozpoczął wędrówkę z żołądka przez przewód pokarmowy. Diabeł czując bolesne ukucia wypluł go. Wtedy jego towarzysz chciał zabić chłopca. Ten jednak wbił mu igłę w oko. Atak ten spowodował, że oba diabły uciekły. Zapomniały jednak zabrać ze sobą młot, w którym dziewczyna poznała magiczne narzędzie spełniające życzenia. Razem z Issunem chwyciła go i uderzyła nim o ziemię wypowiadając swoje marzenie. Wtedy chłopak przemienił się w normalnego wzrostem mężczyznę w stroju samuraja. Młodzi wrócili do domu i za pozwoleniem ojca dziewczyny pobrali się. A później żyli długo i szczęśliwie z jego rodzicami.

To jest właśnie japońska wersja Tomcia Palucha. Dawno już zauważyłam, że pewne mity powtarzają się w większości wierzeń świata. Takim typowym przykładem jest np. potop, który występuje chyba w kulturze wszystkich ludów. Ale o tym może kiedy indziej…
Powrót do góry
Carolynn
Genin



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 261
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 16:05, 15 Cze 2008    Temat postu:

Nawet nie miałam pojęcia, że taka wersja istnieje Smile
Bardzo fajnie, że masz takie zainteresowania. Ja osobiście interesuję się albo zwyczajnie mam trochę więdzy na temat mitologii greckiej, ale przyznam, że na temat japońskiej wiem naprawdę niewiele. Miło, że przytoczyłaś nam tutaj tą historię, chętnie dowiem się czegoś więcej mitach i japońskich legendach. Mogłabyś jednak, oprócz tego oczywiscie, napisać coś bardziej ogólnie na temat mitologii japońskiej, czym na pewno zainteresujesz więcej osób. Niektórzy, tak jak ja, nie mieli z tym wiele wspólnego i zdecydowanie potrzebują trochę więcej informacji, aby wczuć się w klimat tej kultury.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Wto 17:49, 17 Cze 2008    Temat postu:

Zapewne Carolynn masz rację mówiąc, że przydałoby się jakieś wprowadzenie do samej kultury Japończyków. Tyle tylko, że w moim wydaniu krótkie wprowadzenie będzie strasznie obszerne. nie potrafię się streszczać Smile. Ale może spróbuję zacząć od religii.
Oryginalną religią w Japonii jest sintoizm (shinto - "droga bogów"). Termin ten jednak pojawił się dopiero kiedy na scenę wkroczył buddyzm, przejęty z Korei. Sintoizm charakteryzuje się ogromną liczbą bogów, szacuje się, że jest ich około osiem milionów (ciekawe, czy ktoś pamięta chociaż połowę?). Bóg - jap.kami. Sintoizm opiera się na życiu. Wszystko co istnieje i jest w jakiś sposób niezwykłe (kamień o ciekawym kształcie, poskręcane drzewo, piękny strumień) może stać się kami - bóstwem. Wiąże się to między innymi z tym, że religia ta kładzie duży nacisk na przyrodę.
Sintoizm odrzuca jakąkolwiek wizję stworzenia świata. Nie ma tu boga-stwórcy. Religia ta nie ma też założyciela czy proroka, w rodzaju Mahometa, Buddy czy Chrystusa. Przez wiele wieków nie posiadała nawet świętej księgi. Japończycy żyli zgodnie z rytmem natury poddając się jej prawom. Duży wpływ na taki stan rzeczy miała wiara w niezwykłą moc słowa pisanego. Np. w Japonii jak i w niektórych krajach skandynawskich niektórzy przekonani byli o mocy imion, od których zależał charakter noszącego je człowieka. Dopiero w 712r. cesarz nakazał spisać mity sintoistyczne. Powstało dzieło pt. "Księga spraw dawnych"
We wszystkich świątyniach tej religii można zauważyć koło drzwi maleńkie źródełka lub kamienne misy z wodą. Są one bardzo ważne. Sintoizm nie zna pojęcia grzechu, ale kładzie duży nacisk na skalanie się złem. Dlatego pielgrzymi obmywają wodą usta i dłonie aby się oczyścić. Dopiero później wchodzą do świątyni, klaszczą trzy razy by zwrócić na siebie uwagę kami, kłaniają się i rozpoczynają modlitwę.
To taki wstęp. Może później spróbuję napisać coś o kami.
Wyszło bardzo chaotycznie, ne? Smile


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Wto 17:50, 17 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Carolynn
Genin



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 261
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 12:45, 22 Lip 2008    Temat postu:

Cytat:
Wyszło bardzo chaotycznie, ne?

Nie, wręcz przeciwnie. Całkiem zgrabnie to ujęłaś i, co najważniejsze, zainteresowałaś mnie.

"SZINTOIZM - nazwa pochodzi od chińskiego terminu „sien tao”, czyli droga bogów. Szintoizm uważany jest często raczej za kulturalną tradycję, w której wyznawcy czczą kami, czyli duchy czy też bóstwa obecne w każdym aspekcie natury. Sławią oni świętość całego wszechświata, między innymi gór, rzek, kamieni czy też naturalnych zjawisk. Jest to nie tylko wiara w kami, ale także zbiór postaw, idei i przekonań, a także sposobów zachowania, które ukształtowały japońską kulturę.

Początki szintoizmu datują się na około 500 lat p.n.e. Nie posiada swojego założyciela, wywodzi się z animistycznych kultów w dawnej Japonii. Nie ma również żadnej "świętej księgi", podobnej do Biblii lub Koranu. Japończycy uważali że na początku nieba i ziemi istniało 3 samotnych ,niewidzialnych bogów. Najwyższy to pośrodku nieba - zwany wysokim rodzicem, następnie od niego odchodzi pięć par bogów i ostatnia z tych pięciu par płodzi wyspy japońskie i pierwszego cesarza.Tak więc podobnie jak w feudalizmie europejskim występuje tu motyw władzy danej od bogów, której z tego względu wszyscy powinni się podporządkować.

Właściwym miejscem kultu były góry i lasy. Później w Japonii zaczęto budować tzw. Dżindzia. Ministrami kultu były kobiety - element szamanizmu aż do IX w. kiedy funkcje ta przejęli mnisi buddyjscy. Od 522r.n.e. religie te zaczęły wpływać na siebie nawzajem.

Istnieje nieskończona liczba kami, począwszy od duchów w poszczególnych elementach krajobrazu, poprzez bezpośrednich przodków rodziny, aż do bóstw z panteonu . Są one szczególnie cenione za honor i godność. Ludzie nie mają swoich kami. Szintoizm kładzie też duży nacisk na system społeczny opierający się na kooperacji i harmonii. W związku z tym nie istnieje jedno absolutne bóstwo. Zamiast tego jest ich wiele, każde zaś potrzebne ze względu na swoje specyficzne cechy. Na tej samej zasadzie zbudowane jest społeczeństwo w Japonii.

Wyznawcy czczą musuhi, twórcze i harmonizujące moce kami. Do głównych obowiązków wyznawców natomiast zalicza się posiadanie makoto, szczerości czy też dobrego, "prawdziwego" serca. Jest to uważane za drogę kami. Co więcej, cała ludzkość uznawana jest za dzieci kami. Dlatego ludzkie życie i ludzka natura są święte. Moralność w szintoizmie kładzie nacisk na zachowania zgodne z interesem grupy. Podkreśla odpowiednie czyny, postawy i wrażliwość.W szintoizmie występują tzw. "Cztery Twierdzenia".
Pierwszym z nich jest tradycja i rodzina. Ponieważ istnieją kami przodków, a także klanów i obszarów, rozwinął się kult przodków oraz ścisłe związki z własną rodziną i klanem. Rodzina jest mechanizmem zapewniającym przetrwanie tradycji.
Drugim twierdzeniem jest miłość do natury. Ponieważ natura jest święta (w każdym jej aspekcie przejawiają się kami), kontakt z nią zapewnia kontakt z bogami.
Kolejnym ważnym aspektem jest czystość fizyczna. Stąd rytualne kąpiele i ogólna dbałość o higienę.
Ostatnim twierdzeniem jest matsuri. Jest to święto, które czci kami.

Wyznawcy szintoizmu są obowiązani zawsze pamiętać o Czterech Twierdzeniach.Ważne jest również uwielbienie i dążenie do pokoju.

Ponieważ wszyscy cesarze pochodzą od bóstw z panteonu, i jako wyjątkowi ludzie posiadają swoje własne kami, rozwinął się też kult cesarza oraz Japonii, jako stworzonej, a przez to wybranej, przez bogów.

Jak było to już wspomniane buddyzm i szintoizm współegzystowały przez 1500 lat na wyspach japońskich. Wpłynęły na siebie wzajemnie w dużym stopniu. Etyka jest do pewnego stopnia zbliżona - obie religie dzielą podstawowy optymizm co do ludzkiej natury i całego świata. Podobieństw jest więcej. Poza tym szintoizm szybko uznał Buddę jako jednego z kami, zaś buddyzm japoński twierdził, iż kami są manifestacjami (wcieleniami) Buddów oraz Boddhisatwów.

Komplementarne aspekty tych dwóch religii wyrażają się najlepiej w fakcie, że większość Japończyków uznaje się za wyznawców jednej i drugiej, nie widząc w tym żadnej sprzeczności. Za wyznawców jednocześnie buddyzmu i szintoizmu podaje się około 84% ludności . Często bywa, że Japończycy wstępują w związek małżeński w obrządku szintoistycznym, a grzebani są według kanonu buddyjskiego, zgodnie z przekonaniem, że szintoizm jest religią życia, natomiast buddyzm - śmierci.

Szintoizm ukształtował całą kulturę japońską, włącznie z tak drobnymi aspektami, jak zachowanie się w określonych sytuacjach (może z wyjątkiem ceremoniału, który powstał wyraźnie pod wpływem konfucjańskim). Przejawia się on w codziennym życiu, w przyzwyczajeniach Japończyków, w ich uwielbieniu dla ogrodów itp. Można wskazać także niektóre wyraźne wpływy w biznesie."

Materiał zaczerpnięty z [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Carolynn dnia Wto 12:47, 22 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Naruto For Life. Strona Główna -> Świat Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Style edur created by spleen & Programy.
Regulamin